Denne boken gir en introduksjon til forskningsmetode for sykepleierutdanninger. Boken dekker både kvalitative og kvantitative forskningsdesign. Forfatterne har en pragmatisk holdning til metoder, og framhever at det er formål og problemstilling som bestemmer hvilken framgangsmåte som bør benyttes når undersøkelser gjennomføres. Boken har mange relevante, og i hovedsak norske eksempler på sykepleieforskning.Line Christoffersen har en ph.d. i markedsføring fra Handelshøjskolen i København. Hun er førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Institutt forøkonomi og administrasjon, og underviser i forskningsmetode. Hun har tidligere arbeidet som kvalitativ konsulent i TNS Gallup og vært forskningsleder for kvalitativemetoder i Ipsos MMI. Hun har skrevet flere bøker om forskningsmetode.Asbjørn Johannessen er sosiolog og førstelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus,Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag. Han har lang undervisningserfaringi samfunnsvitenskapelig metode,